Rabatter och tilläggsavgifter

Större textMinska text

RabattDu hittar funktionen för rabatter och tilläggsavgifter på Hantering > Fler alternativ > Rabatter / Tilläggsavgifter.

Om Rabatter/tillägg inte visas i menyn ska du först justera användarupplevelsenivån till Avancerad, på Inställningar > Fler alternativ > Användarupplevelsenivå.

Funktionen för rabatter och tillägg ger stor flexibilitet och möjlighet till personlig anpassning. Systemet låter dig vara kreativ och kombinera rabattregler med ett eller flera villkor. Vi har gjort användargränssnittet så användarvänligt som möjligt, men det kan ta lite tid att få din konfiguration rätt. Experimentera och testa alltid din konfiguration med en testorder.

Rabatt- och tilläggsfunktionen är modulär: du kan aktivera den när den behövs. Avaktivera modulen när du inte använder den.

Hantering av produkter
Produktrabatter kan ställas in här, till exempel gammalt pris, volymrabatter, produktetiketter och separata priser för kundgrupper.
Modul för rabatter/påslag
Använd denna modul för rabatter och tillägg baserat på den kompletta ordern.
Betalningskostnader och rabatter
Betalningskostnader (eller rabatter) kan ställas in separat per betalningsmetod.

Skärmdump av rabattfunktionen

Rabatter, tillägg och villkor

Shoppingkassar

Det finns fyra typer av rabatter eller tilläggsavgifter:

  • Ett fast belopp för rabatt eller tillägg
  • En procentuell rabatt eller tilläggsavgift
  • Fri frakt
  • Gåva produkter

Du kan lägga till ett eller flera villkor för att få en rabatt eller tilläggsavgift:

  • När ett visst antal produkter beställs
  • När du köper en specifik produkt
  • När ett visst belopp köps (= summan av alla produkter utan rabatter)
  • När köpesumman är mindre än ett visst belopp (= summan av alla produkter utan rabatter)
  • När du anger en rabattkod (denna rabattkod kan återanvändas)
  • När du anger en engångsrabattkod (unik) (denna rabattkod kan endast användas en gång per kundkonto)
  • När du beställer produkter från en viss kategori
  • För kunder i en viss kundgrupp
  • För en andra beställning
  • Med start från den andra beställningen
  • För det totala beloppet för alla beställningar
  • När du väljer en viss leveransmetod
  • För ett specifikt leveransland

Lägga till en ny rabattregel

  • Klicka på knappen Ny rabatt/ny tilläggsavgift
  • Välj typ av rabatt
  • Lägg till ett eller flera villkor
  • Klicka på Spara

Knappen Ny rabatt/påslag döljs efter att du har lagt till tre rabattregler (se nedan).

Du kan lägga till upp till tre villkor för varje rabatt. Du kan också lägga till rabatten eller tilläggsavgiften utan villkor.

Uppdatera och ta bort en rabattregel Redigera rabatt Ta bort rabatt

När du har lagt till rabattregler kan du klicka på ikonerna Uppdatera och Ta bort för att göra ändringar.

Du måste bekräfta om du vill ta bort en rabattregel. Det är inte möjligt att ångra borttagningen av en rabattregel. Du måste lägga till rabattregeln igen.

Viktiga saker att tänka på när du använder rabatter

Lägg inte till fler än tre rabattregler.

Modulen för rabatter och tilläggsavgifter har många funktioner: använd den med försiktighet. Om dina rabatt- och tilläggsregler är för komplexa blir det förvirrande för dina kunder och oförutsägbart vad som kommer att hända när rabattregler och villkor kombineras. Antalet testvägar blir för stort vilket gör det omöjligt för oss att erbjuda teknisk support för kombinationer av mer än 3 rabattregler.

  • Gräns för support: 3 rabattregler
  • Systemgräns: 30 rabattregler

För att inte begränsa våra kunder tillåter vi att du lägger till fler än 3 rabattregler.
Lägg till fler än 3 rabattregler (teknisk support täcker inte i denna situation)

Rabatter ackumuleras/kombineras automatiskt.

Tänk på att dina kunder kan få flera rabatter samtidigt.

Rabatter tillämpas endast om alla villkor är uppfyllda.

Om du ger en rabatt till kunder från Nederländerna kommer denna rabatt endast att vara synlig när kunden har valt detta land och inte tidigare. Engångsrabattkoder tillämpas endast när kunden är inloggad. Om kunden inte är inloggad kan programvaran inte verifiera om rabattkoden redan har använts.

Rabatter beräknas på det totala beloppet i kundvagnen.

Rabattvillkoret Om ett visst belopp köps gäller för det totala beloppet i kundvagnen. Kumulativa rabatter kan minska det totala beloppet, men villkoret gäller för beloppet i varukorgen.

Rabatter med villkoret För produkter från en viss kategori beräknas på det totala beloppet för produkterna i denna kategori.

Rabatter och tillägg tillämpas inte i någon särskild ordning.

På så sätt kan de inte påverka varandra. Det innebär också att en rabattregel som sänker ordervärdet inte har någon effekt på andra rabatter som bygger på att ett visst värde måste köpas.

För dessa rabattvillkor behöver kunden ett konto (ingen gästutcheckning):

  • Unik rabattkod
  • Kundgrupp
  • Totalbelopp för alla beställningar lika med eller större
  • Andra beställningen
  • Startar från andra beställningen

Kundkontot behövs för att verifiera att villkoret uppfylldes.

Om priserna i butiken är MOMS inkluderad, beräknas rabatten på det totala antalet produkter med MOMS inkluderad.

Om priserna i butiken är MOMS exkluderad, kommer rabatten att beräknas på det totala beloppet av produkter MOMS exkluderad.

Om din butik är tillgänglig i flera valutor kommer beloppet för rabatterna och beloppet för villkoren automatiskt att beräknas enligt de aktuella växelkurserna.

Momssatser kan ställas in på Inställningar > Fler alternativ > Fakturor och skatt
Valutor kan ställas in på Inställningar > Fler alternativ > Språk & Valuta.

Rabatter och tilläggsavgifter på betalningsmetoder kan ställas in på betalningsinställningar.

Det är möjligt för dina kunder att ändra betalningsmetod efter beställningen. Det kan bero på att en viss betalningsmetod inte fungerar och att din kund vill välja en annan betalningsmetod. Betalningskostnaderna måste också kunna ändras, vilket påverkar det totala orderbeloppet. Att ställa in betalningskostnader är inte möjligt med rabattmodulen, eftersom rabattvillkoren kan ha ändrats mellan tidpunkten för beställningen och tidpunkten för ändring av betalningsmetod, vilket leder till oväntade resultat.

Exempel

Ge rabatt från ett visst inköpsbelopp

  • Välj Rabatt/tillägg på fast belopp
  • Ange rabattbeloppet
  • Klicka på knappen Nytt villkor
  • Välj Totalt orderbelopp lika med eller större
  • Ange minsta inköpsbelopp
  • Klicka på knappen Spara

Rabatt på fast belopp

Fri frakt för beställningar från 50 euro och i Frankrike

  • Välj Fri frakt
  • Klicka på knappen Nytt skick
  • Välj Totalt produktbelopp lika med eller större
  • Ange minsta inköpsvärde
  • Klicka på knappen Nytt villkor
  • Välj Sändningsland
  • Välj det land för vilket du vill erbjuda fri frakt
  • Klicka på knappen Spara

Fraktrabatt

Observera att priset i exemplet på 50 € använder butikens standardvaluta, som kan ställas in på Språk och valutor. Beloppet är varukorgens värde, det vill säga summan av alla produkter. Det inkluderar inte rabatter, tilläggsavgifter, fraktkostnader, betalningskostnader etc.

Observera att kunden endast kommer att se rabatten för fri frakt efter att ha valt landet Frankrike. Alla villkor måste vara uppfyllda för att en rabatt ska tillämpas.

Rabatt på en kategori

  • Välj Rabatt/tillägg procent och ange procentsatsen
  • Klicka på knappen Nytt villkor och välj Kategori
  • Välj önskad kategori och klicka på knappen Spara

Procentuell rabatt på en kategori

Rabatt på vissa produkter

  • Skapa en ny kategori Rabattkategori och gör den osynlig
  • Skapa en ny rabatt Rabatt/tillägg procent och ange procentsatsen
  • Klicka på knappen Nytt villkor och välj Kategori
  • Välj Rabattkategori och spara
  • I avancerad produkthantering, under fliken Avancerade alternativ vid Kategori 2 kan du välja Diskonteringskategori för att lägga till produkter

Rabatt på vissa produkter

Frakommande frågor om rabatter och tilläggsavgifter

Mina kunder kan inte ange en rabattkod
För att kunna använda en engångsrabattkod måste din kund först logga in innan han eller hon kan ange rabattkoden. Annars kan det inte verifieras om rabattkoden har använts tidigare. Kassaproceduren bör inte vara inställd på "Gäst", annars kan kunden inte logga in.
Den engångsvisa rabattkoden accepteras inte
Kontrollera att kunden är inloggad och att koden inte redan har använts. Om en annan rabattkod är aktiv kommer inmatningsfältet för en rabattkod redan att visas i kundvagnen. Vid den tidpunkten är kunden inte inloggad ännu. Detta kan vara förvirrande, så använd inte en kombination av dessa två typer av rabattkoder.
Rabatten på en huvudkategori fungerar inte på underkategorierna
Rabatter på en huvudkategori gäller inte för dess underkategorier. Detta gör att du kan ange en rabatt för huvudkategorin och en annan rabatt för underkategorin samtidigt utan att rabatterna påverkar varandra. Använd exemplet ovan för att lägga till produkter i en separat rabattkategori som innehåller alla produkter i de kategorier som du vill tillämpa rabatten på.
Rabatten på en kategori beräknas flera gånger
Du kan lägga till en produkt i flera kategorier. Om du lägger till en produkt flera gånger i samma kategori kommer rabatten att beräknas flera gånger.
Det slutliga beloppet för beställningen är felaktigt
Vanligtvis är en rabatt- eller tilläggsregel felaktigt inställd. Gör exakt samma testorder i din butik och se hur rabatterna beräknas. Kontrollera i gränssnittet för rabatthantering vilken inställning som är tillämplig och korrigera vid behov. Efteråt kan du radera dina testbeställningar på Hantering > Beställningar.Undvik komplexa rabattstrukturer och lägg helst inte till fler än 3 rabattregler. Detta förhindrar att en oönskad rabatt eller tilläggsavgift läggs till en order.
Rabatten tillämpas inte i gästkassan
För dessa villkor behöver din kund ett Konto för att kunna avgöra om villkoret är uppfyllt:
- När du anger en unik rabattkod
- För kunder i en viss kundgrupp
- För rabatter eller tillägg för den andra beställningen
- För rabatter eller tillägg från och med den andra beställningen
- För rabatter eller tillägg för det totala beloppet för alla beställningar (kupongkort)
Knappen för att lägga till en ny rabatt har försvunnit
När du har lagt till tre rabattregler försvinner knappen för att lägga till en ny rabattregel automatiskt. Detta är en säkerhetsåtgärd: vi rekommenderar att inte överkomplicera rabattstrukturen. Du kan fortfarande lägga till fler än tre rabattregler om du vill, men vi erbjuder ingen teknisk assistans i det här fallet. Se rekommendationerna i avsnitten ovan på denna sida om hur du lägger till fler än tre rabattregler.
Mina rabatter slutade plötsligt att fungera
Kontrollera om modulen är avaktiverad. Om så är fallet kan du återaktivera modulen så att rabatterna fungerar igen. Du behöver inte konfigurera om dina rabattregler.

Rabatter är en del av Business-versionen. Om din butik (tillfälligt) nedgraderas till en annan version kommer rabatterna att avaktiveras automatiskt. Detta gäller även när butiken nedgraderas till Free-versionen i händelse av en sen betalning.

Nästa sida: Registrering och överföring av domännamn

Start wiki



Vanliga frågor Kontakt