Inställning av lager i webbutik

Större textMinska text

Du kan själv ställa in lagersaldo för varje produkt i fältet Lagersaldo.

Lagersaldot uppdateras automatiskt för varje order som läggs. Från det att beställningen lagts är varan “reserverad” åt kunden.

Det här är varför:

  • Kunden kan ändra betalningslösning efter att beställningen lagts och det är inte alla leverantörer som låter oss få veta att betalningen är mottagen. Kunde kan också välja att betala via banköverföring. Vi kan därför inte med säkerhet veta om betalningen mottagits. (Och om lagersaldo behöver uppdateras)

  • Kunden kan komma att betala först efter ett par dagar. Under tiden kan en annan kund beställa samma produkt som det bara finns en kvar av i lager. Du har nu mottagit två betalningar, men du har bara en produkt att skicka ut.

Tyvärr finns det alltid några få kunder som ångrar sig i sista stund, eller som upptäcker att de inte har råd att betala sin beställning. I dessa fall behöver du uppdatera ditt lagersaldo manuellt.

För att lägga in ett obegränsat lagersaldo, för t.ex digitala produkter, skriver du siffran 0. Om du har tömt ditt lager kan du ändra produktens status till Slut i lager.

LagersaldoBetydelseIndikation
1Unik produktBegränsat antal
< 10Färre än 0Begränsat antal
>= 10Fler än 10Stort antal kvar
0Obegränsat antal, dropshipping eller digital produktStort antal
0 + Status "Slut i lager"Slut på lagretUtsålt

I Butiksinställningar hittar du lagerindikationen.

Visa lager
Ja: exakt lagersaldo visas i listan och på produkternas informationssida.
Nej: lagersaldo visas inte. Kunderna kan dock inte se produkter som inte längre finns i lager. br>Indikation: Om där är färre än 10 produkter i lager visas ”Begränsat lagersaldo” annars visas texten ”Stort antal kvar”

När produktens status är inställd på Slut i lager eller Tillgänlig, men inte i lager, visas inte lagersaldo.

Vanliga frågor



Vanliga frågor Kontakt